Jak poradzić sobie z kryzysem w firmie? Porady przygotowane przez Procontent Communication- 24finanse


Home » Finanse firmy » Jak poradzić sobie z kryzysem w firmie? Porady przygotowane przez Procontent Communication
Lut
05

Kryzys zdarzyć się może zawsze i w każdym miejscu, dlatego tak bardzo istotna jest umiejętność poradzenia sobie z nim. Nieocenione są również wszelkie działania antykryzysowe, które firma może i powinna podjąć, a o których często zapomina. Jak poradzić sobie z kryzysem w firmie? W jaki sposób komunikować się w trudnych chwilach z pracownikami, klientami, mediami?

Na początku przygotowywania procedur antykryzysowych konieczne jest określenie potencjalnych zagrożeń, które mogą wystąpić i mieć rzeczywisty wpływ na reputację firmy. Ważna jest również organizacja spotkań warsztatowych z Zarządem oraz członkami zespołu ds. komunikacji podczas których zdefiniowane zostaną potencjalne zagrożenia najczęściej występujące w danym sektorze.
Przygotowanie podręcznika działań antykryzysowych odpowiadającego rzeczywistym zagrożeniom stanowi zwykle wyzwanie, jednak gdy już przytrafi się kryzys zastosować go można w praktyce. Według badań przeprowadzonych przez Institute for Crisis Management „przestępstwa białych kołnierzyków” stanowią większą część wszystkich kryzysów, podczas gdy wypadki w miejscu pracy czy poważne awarie, które zwykliśmy wymieniać jako najczęstsze przyczyny kryzysów to jedynie co 8-9 kryzysowy przypadek. Wady produktowe stanowią jedynie 5 proc. wszystkich wydarzeń kryzysowych, podczas gdy błędy w zarządzaniu dotyczą 11 na 100 kryzysów, z którymi zmagają się światowe firmy.
W pierwszej kolejności zatem należy zwrócić uwagę na ludzi i procedury, a dopiero w drugiej kolejności przygotowywać się na kryzysy związane z technologią i wypadkami. Katastrofy ekologiczne są natomiast dużo mniej prawdopodobne niż błędy w zarządzaniu i kryzysy wywołane chaosem panującym w organizacji.
Okazuje się bowiem, że kryzys można przewidzieć prowadząc różnorodne działania proaktywne wewnątrz samej organizacji. Przykładem może być monitoring jakości funkcjonowania firmy przy wykorzystaniu technik takich jak: tajemniczy klient, badając nastroje pracowników i prowadząc audyty komunikacyjne oraz symulacje antykryzysowe. Do działań profilaktycznych powinno się na tę chwilę zaliczyć również monitoring grup dyskusyjnych w sieci. Dostępne na ten czas technologie przeszukiwania Internetu umożliwiają monitorowanie emocji, pozwalają zobaczyć jakie odczucia wobec danej marki mają użytkownicy. W ramach profilaktyki antykryzysowej powinno się również prowadzić stały monitoring mediów i social media. Powinien on dotyczyć tematów związanych z firmą, produktem jak i konkurencją. Dziennikarze czytają gazety i przeglądają Internet, często podchwytują tematy z innych tytułów. Nie należy zatem milczeć, kiedy w mediach pojawiają się niezgodne z prawdą informacje dotyczące danej firmy . Brak reakcji może być zgubny.

Okazuje się, że najlepszym sposobem zapobiegania kryzysom jest prowadzenie stałej komunikacji z mediami i śledzenie nastrojów dziennikarzy wobec samej organizacji poprzez pozostawanie z nimi w stałym kontakcie. Znaczące jest powołanie rzecznika reprezentującego firmę i prowadzenie biura prasowego. Stały kontakt z mediami oraz komunikowanie działań edukacyjnych sprawi, że media w przypadku kryzysu będą znały również pozytywną historię firmy i trudniej będzie im zaatakować ją.
Jednocześnie jeśli stanowimy pierwsze źródło informacji o firmie dla mediów w przypadku otrzymania informacji negatywnych na jej temat najczęściej dziennikarze poproszą nas o komentarz, a to pozwoli przekazać „wersję wydarzeń firmy”. Równie istotne jak prowadzenie stałej komunikacji zewnętrznej jest prowadzenie komunikacji wewnętrznej skierowanej bezpośrednio do pracowników. To do tej grupy powinny być skierowane pierwsze informacje w przypadku kryzysu. Pracownicy firmy powinni znać procedury informowania mediów i wiedzieć, do kogo powinni kierować zapytania mediów. Powinni wiedzieć, że nie wolno im samodzielnie bez upoważnienia rozmawiać z mediami.
W ramach profilaktyki antykryzysowej istotny jest również stały kontakt w ekspertami z branży, którzy najczęściej zostają powołani do komentowania kryzysów z danej dziedziny w mediach. Firma powinna zapoznawać ich z nowymi technologiami, procedurami i normami, które wdraża.
Wymieniając główne zasady komunikacji w kryzysie należy podkreślić przede wszystkim, że dziennikarz nie jest wrogiem. Często można liczyć na przychylność mediów, ich współpracę a nawet życzliwość. Rzadko zdarza się, że media są nastawione nieprzychylnie bez żadnej przyczyny. W pierwszej kolejności należy zatem ustalić fakty i to właśnie konieczność ich potwierdzenia należy mediom zakomunikować. Osoba odpowiedzialna za komunikację powinna być dostępna dla dziennikarzy i dostarczać mediom informacji na bieżąco. Stały kontakt z mediami jest konieczny, gdyż to właśnie w pierwszych godzinach media ustalają sposób informowania o kryzysie i wyznaczają role „ofiary” oraz „wroga”. Gdy organizacja przestaje się komunikować media automatycznie przyznają jej negatywną rolę, zaczynają szukać sensacji i skandalu.
Pamiętając o profilaktyce antykryzysowej dana firma jest w stanie uniknąć wielu negatywnych w skutkach sytuacji. Jeśli jednak nie uda się go uniknąć to pamiętanie o profilaktyce antykryzysowej zwiększy świadomość pracowników danej organizacji. Nie należy również zapominać o pierwszych podstawowych krokach, które należy podjąć gdy kryzys już się pojawi, od nich tak naprawdę zależy jak sytuacja potoczy się dalej i z jakim skutkiem dla firmy. W przypadku kryzysów, które opierają się na emocjach, pomocne może okazać się skorzystanie z profesjonalnego wsparcia np. sesje z psychologiem.

O Procontent Commmunication
Procontent Communication jest firmą doradczą w dziedzinie PR i komunikacji należącą do jednej z największych światowych sieci firm public relations Global Reach PR, która poprzez 35 oddziałów na pięciu kontynentach oferuje swoim klientom prowadzenie globalnych kampanii komunikacyjnych. Główna siedziba Sieci mieści się w Londynie.
Procontent specjalizuje się w realizacji projektów z wielu obszarów komunikacji korporacyjnej, do których należą audyty, opracowanie strategii komunikacji firmy, prowadzenie biura prasowego, szkolenia medialne, media relations, organizacja konferencji prasowych, a także opracowanie, programów B2B oraz działań, których celem jest dotarcie do kluczowych liderów opinii. Procontent oferuje także szeroki zakres usług w zakresie PR produktowego, zarządzania sytuacją kryzysową, komunikacji wewnętrznej, public affairs, E-PR oraz CSR. Usługi świadczone przez Procontent oparte są na 15-letnim doświadczeniu członków zespołu w prowadzeniu projektów w zakresie kompleksowego doradztwa komunikacyjnego.
Projekty prowadzone przez Procontent otrzymały wiele nagród m.in. Złoty Spinacz, Effie, Stevie Awards, Spotlight Awards oraz tytuł Kampanii Społecznej Roku.
Więcej informacji o agencji na stronie www: http://procontent.pl/

Related posts:

Comments are closed.

Niezbędnik inwestora





Finansowanie Dotacje unijne Kredyty Faktoring Leasing Venture Capital
Inwestycje Rynek główny NewConnect Private banking Inwestycje alternatywne Komentarze rynkowe
Biznes Zakładam firmę Ubezpieczenia Windykacja Zarządzanie
Narzędzia Studia podyplomowe Wzory biznes planów Umowy do pobrania Druki i formularze Podatki

Bezpłatny przedruk tekstów pod warunkiem zachowania ich treści i stopki autorskiej.
Z artykułów umieszczonych w serwisie 24finanse.pl można korzystać na zasadach licencji Creative Commons.
W ramach serwisu 24finanse.pl stosowane są pliki cookies