Sytuacja na rynku powierzchni handlowych w Polsce.- 24finanse


Home » Nieruchomości » Sytuacja na rynku powierzchni handlowych w Polsce.
Sty
31

Spadek wolnej powierzchni w centrach handlowych  w dużych miastach a ożywienie ulic handlowych
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej w 2011 r. będzie znacznie niższa niż w latach poprzednich. Spadek podaży nowych centrów handlowych w największych miastach Polski z pewnością przełoży się na zwiększone zainteresowanie najemców głównymi ulicami handlowymi, co już zresztą możemy zaobserwować. Jeden z naszych klientów, firma Parfois, portugalska marka akcesoriów dla kobiet, na lokalizację dla dwóch swoich butików wybrała prestiżowe adresy przy głównych ulicach: Chmielnej w Warszawie i Floriańskiej w Krakowie.

Odwrotny trend obserwujemy natomiast w mniejszych miastach, w których podaż nowych centrów handlowych będzie większa, co z kolei może spowodować spadek zainteresowania ulicami handlowymi w tych miastach.

Dotychczas głównymi najemcami ulic handlowych w większości mniejszych miast Polski były instytucje finansowe. Powoli obserwujemy odwrót tej tendencji. Część z banków decyduje się na zamknięcie niektórych nierentownych oddziałów lub relokację do większych miast w topowych lokalizacjach.To z kolei spowodowało znaczny spadek czynszów i szanse dla mniejszych, lokalnych przedsiębiorców których nie stać na rozwój w głównych miastach Polski.

Ceny najmu lokali przy głównych ulicach miast

Ceny najmu za lokale w Warszawie i większych miastach Polski są stabilne i kształtują się na podobnym poziomie co rok wcześniej. Prognozujemy wzrost ich wartości w roku 2011, jednakże nie będą to wzrosty, do których dotychczas byliśmy przyzwyczajeni. Najemcy są mądrzejsi o doświadczenia sprzed dwóch lat i staranniej kalkulują potencjalne zyski i straty.

Z kolei ceny najmu za lokale w mniejszych miastach znacznie spadły, a wzrost ilości wolnych powierzchni handlowych nie wróży wzrostu ich wartości.

Branże obecne w lokalach przy głównych ulicach miast

Nadal największą aktywność przy głównych ulicach handlowych miast wykazują sieci gastronomiczne, szczególnie kawiarnie.

Branża akcesoriów biżuteryjnych, modowych dla kobiet również zwiększyła swoją aktywność przy głównych ulicach, co chociażby potwierdzają dwie wspomniane transakcje zrealizowane przez Colliers International dla firmy Parfois.

Dla największych operatorów sieci odzieżowych takich jak H&M, C&A, czy całej Grupy Inditex główne ulice handlowe stanowią bardzo łakomy kąsek. Głównym ograniczeniem dla najemców z tej branży jest deficyt tak dużych powierzchni przy ulicach. Cały proces od momentu nawiązania kontaktu z właścicielem właściwej nieruchomości, czas potrzebny na uzyskiwania zezwoleń (w większości przypadków od konserwatorów) i wreszcie adaptacja lokalu wymaga czasem nawet kilku lat.

Tomasz Zydorek
Specjalista w Dziale Handlowym
Colliers International Poland Sp. z o.o.

Related posts:

Comments are closed.

Niezbędnik inwestora





Finansowanie Dotacje unijne Kredyty Faktoring Leasing Venture Capital
Inwestycje Rynek główny NewConnect Private banking Inwestycje alternatywne Komentarze rynkowe
Biznes Zakładam firmę Ubezpieczenia Windykacja Zarządzanie
Narzędzia Studia podyplomowe Wzory biznes planów Umowy do pobrania Druki i formularze Podatki

Bezpłatny przedruk tekstów pod warunkiem zachowania ich treści i stopki autorskiej.
Z artykułów umieszczonych w serwisie 24finanse.pl można korzystać na zasadach licencji Creative Commons.
W ramach serwisu 24finanse.pl stosowane są pliki cookies